The Skin of the Earth 3
Photography, 2023
On “The Skin of the Earth 3”, we can see three framed photos printed on a translucent surface. These are displayed on a wall, or over a base or table, in order to gain tridimensionality, instead of reproducing a normative assembly, as a bidimensional object fixed on a wall. It is through this movement of displacement of the picture, combined with the transparency of the medium, that a projective phenomenon is created: a duplicate of the printed image, through the projected shadow of the frame. By displaying different spotlights, or simply making use of the nocturnal moonlight, the images become silvery, reminding us of the color of some metals.
We have to consider that the chosen material for these pieces refers to the old photographic glass plates, used during the embryonic stages of this technique. On many of the earliest photographic records of landscapes, done by travellers during the mid XIX century, glass plates were used.
A Pele da Terra 3
Fotografia, 2023
A Pele da Terra 3 apresenta três fotografias impressas em superfície translúcida e emolduradas. Estas permanecem dispostas na parede ou sobre uma base ou mesa, de forma a ganharem um caráter tridimensional, ao invés de reproduzirem uma montagem normativa enquanto objeto bidimensional fixado sobre uma parede. É desse movimento de deslocamento do quadro, combinado à transparência do suporte, que resulta um fenômeno projetivo: cria-se uma duplicata da imagem impressa a partir da sombra projetada através do quadro.
Dispondo diferentes focos luminosos, ou simplesmente, fazendo proveito de uma luz noturna e lunar, a imagem torna-se prateada, remetendo-se a coloração de alguns metais.
Há que se considerar que a escolha material para esse conjunto acaba por aludir às antigas chapas de vidro fotográfica, utilizadas nos primórdios da história dessa técnica. Muitas das primeiras paisagens registradas por fotógrafos viajantes em meados do século XIX foram a partir dessas chapas vítreas.